Menu Sluiten

Advies & Interim

Heb je een specifieke vraag en ben je op zoek naar een antwoord over een CRM pakket, klantendata of Business Intelligence? Stel hem hier en krijg binnen 24uur antwoord.

De opdrachten de ik vervul zijn in te delen in drie typen opdrachten:

B2B Strategie Advies waarin ik beschrijf hoe bedrijven beter en sneller groeien, kosten terugbrengen of risico’s afwenden door commerciële strategieën te ondersteunen met slimme commerciële automatiseringstechnieken. Lees meer …
Customer Relationship Management (CRM)Begeleiding bij CRM en Marketing Automation implementaties, migraties en optimalisaties en daarmee samenwerking creëren die tijdswinst, kostenreductie en meer omzet oplevert. Lees meer …
Data platformenData is DE grondstof voor groei. Door goed en slim te koppelen en op te slaan, zie je hoe je er voor staat (Business Intelligence), reken je uit waar kansen en risico’s liggen en laat je computers het werk doen (Kunstmatige Intelligentie) om maximaal te profiteren. Lees meer …

B2B Strategie

Datagedreven werken – Portfoliomanagement – Klant-markt analyse – Spaghettisystemen

De strategische B2B opdrachten bestaan uit presentaties om bewustwording te stimuleren voor klantgericht, datagedreven ondernemen.
En adviesrapporten waarin ik beschrijf hoe bedrijven beter en sneller groeien, kosten terugbrengen of risico’s afwenden door commerciële strategieën te ondersteunen met slimme commerciële automatiseringstechnieken.

Dit zijn bijvoorbeeld brainstorms over datagedreven werken, CRM strategie en klant-markt analyses, of portfoliomanagement voor data en IT projecten door initiatieven in kaart te brengen en ze toetsen op waarde en prioriteit. Een ander terugkomend onderwerp richt zich op het moderniseren van ‘spaghettisysteem landschappen‘.

De projecten kenmerken zich doordat ze strategische belangen raken en vaak fundamentele keuzes voor het bedrijf vragen. Op de pagina: ‘The modern art of B2B‘, zie je welke kapstok ik gebruik bij inventarisaties om de perspectieven en afhankelijkheden helder uit te splitsen.


Customer Relationship Management (CRM)

Customer Centricity – Marketing Automation – Buying journey – Customer Journey Mapping – Business Process Management – Integraties(API) – Lead-to-Cash

Veel bedrijven vragen me waarom ze CRM nodig hebben. Na meer dan 100 CRM trajecten, ben ik overtuigd dat CRM noodzakelijk is om te kunnen schalen en groeien als bedrijf. Het werken in silo’s realiseert tijdelijk groei maar biedt geen structurele oplossing.
Een goede CRM implementatie zorgt ervoor dat je als één bedrijf naar de markt communiceert (iedereen weet hetzelfde), en de marktbewerking centraal orkestreert via meerdere kanalen tegelijk. Het creëert een homogene samenwerking die tijdswinst, kostenreductie en meer omzet oplevert.

Of een bedrijf klantgericht is ingericht bepaalt mede het succes van een CRM implementatie (zie strategie). Een goede begeleiding, support en communicatie naar gebruikers (‘de business’) vanuit een projectgroep en key-user groep bepaalt 50% van het succes.

Voor het opstellen van een eisen en wensen pakket begeleid ik internationale selectietrajecten om een CRM systeem aan te schaffen of te migreren. Voor een goede start moeten klantgegevens meestal worden aangepakt. Ze zijn dubbel opgeslagen in verschillende systemen, incorrect, niet up-to-date of incompleet. Het beheer van klantgegevens wordt structureel geoptimaliseerd volgens het principe: Laden, Mappen, Matchen, Ontdubbelen en Verrijken.

Bedrijven die al met een CRM systeem werken, bouwen hun CRM omgeving meestal uit met geavanceerdere toepassingen voor marketing automation voor klantcommunicatie en campagnes ondersteuning. Ook worden meer integraties opgezet (met ERP systemen, data platformen of (online) data feeds) om het klantbeeld te vergroten en beter over kanalen heen te kunnen anticiperen.
Afhankelijkheid van het type organisatie tref je vaak als laatste stap in de volwassenheidsfasen de uitbreiding met artificial intelligence. Zo worden bijvoorbeeld voorspellende scores voor groei of risico’s toegevoegd om verkoop te stimuleren of klanten op het juiste moment van de juiste boodschap te voorzien. Op deze pagina tref je een: “Data driven maturity model waarin je kan zien waar je als bedrijf staat op het gebied van datagedreven ondernemen.


Data Platformen

Data warehouses – Data Governance – Business Intelligence (BI) – Dashboards – KPI – Kunstmatige Intelligence (AI) – Machine learning

Data is DE grondstof voor groei. Door data goed en slim te koppelen en op te slaan, zie je hoe je er voor staat (Business Intelligence; BI), reken je uit waar kansen en risico’s liggen en laat je computers het werk doen om maximaal te profiteren (Kunstmatige Intelligentie; AI).
De volgorde waarin de data wordt verzameld en gebruikt, is sterk bepalend voor de kwaliteit. Vandaar de bekende term: “Garbage in is garbage out”. Op de pagina: ‘De waardeketen van inzichten‘ laat ik zien hoe deze stappen zich verhouden en hoe je terug kan gaan in de waardeketen om te achterhalen waar ‘garbage’ wordt gecreëerd.

Er is in ieder bedrijf veel vraag naar inzichten. Self-service Business Intelligence apps en software tools worden per afdeling en gebruiker aangeschaft om zoveel mogelijk inzichten te verzamelen maar wie heeft uiteindelijk gelijk bij afwijkende cijfers? Ik breng wensen in kaart, begeleid bij een logisch datamodel die de oplossing biedt, met behoud van snelheid, flexibiliteit en gecentraliseerde en gevalideerde data, waarmee rapporten en dashboards worden gebouwd. Deze bouw ik op volgens een Value Based Design principe. Wat inhoudt dat binnen 3 seconden inzichtelijk is hoe men presteert (KPI) en hoe dat komt (drivers).

Als de data beschikbaar is kan men gaan rekenen om te zien waar de grootste kansen en risico’s liggen. Er zijn diverse modellen waarmee wordt voorspeld waar kansen en risico’s liggen (contracten die worden opgezegd, prospects met de hoogste conversiekans, etc.). De uitkomsten van de modellen worden gebruikt diverse doeleinden. Denk bijvoorbeeld aan suggesties in apps en websites voor klanten, gepersonaliseerde acties voor marketeers in campagnes, notificaties voor verkopers om slimmer en meer zaken te doen of toepassingen voor service om sneller oplossingen te vinden en betere service te verlenen.

Als laatste stap in de keten nemen computers het werk uit handen. Onder de noemer: Business Process Management worden veel nieuwe initiatieven gelanceerd. CRM applicaties krijgen met ‘workflows’ en ‘process flows’ steeds meer geïntegreerde toepassingen die het leven van gebruikers en klanten makkelijker maakt. Denk bijvoorbeeld aan IF THIS THEN THAT (IFTTT). Waarmee je onafhankelijk van kanalen en software, notificaties kan instellen of beslissingen kant automatiseren op basis van een trigger. De toepassingen zin eindeloos. Denk bijvoorbeeld aan notificaties voor de verkoper als een klant een prijslijst van een ander product bekijkt, maar ook in het dagelijks leven aan een notificatie voordat het gaat regenen of bij smart home toepassingen zoals: ‘Doe de gordijnen dicht en de lampen aan als de zon onder gaat’.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.  Meer info